Praktijknieuws – Huisartsenpraktijk van Straaten en van Schie – Beverwijk
Beverwijk

Praktijknieuws

Zelfstandige week

In de week van 1 t/m 5 november heeft dokter van der Waart een zelfstandige week. Zij is onze huisarts in opleiding en zij heeft in het kader van haar studie soms een zelfstandige week. Dokter van Straaten en van Schie zijn die week niet aanwezig.

Publicatiedatum: 14-10-2021

Eigen gegevens

Gegevens, uitslagen, dossierregels, die u uit het dossier wilt hebben kunnen wij voor u uitprinten maar niet mailen. Deze kunt u ophalen in de praktijk. Ik het kader van privacy mogen wij geen medische gegevens mailen.

Publicatiedatum: 19-10-2021

Griep en pneumokokken vaccinatie

Op donderdag 21 oktober tussen 14.00 en 18.00 zetten wij de griep en pneumokokken vaccinatie als u hiervoor in aanmerking komt. De brief hiervoor kunt u in de week van 4 oktober verwachten.

De Gezondheidsraad adviseert deze mensen de griepprik te halen. Het gaat om mensen met:

• een leeftijd van 60 jaar en ouder;
  • longziekten en aandoeningen aan de luchtwegen, zoals astma, chronische bronchitis of longemfyseem;
  • hartziekten, zoals mensen die een hartaanval gehad hebben, mensen die hartklachten hebben zoals hartritmestoornissen, of mensen die een hartoperatie hebben ondergaan;
  • diabetes (suikerziekte); niet alleen mensen die insuline spuiten, maar ook de mensen die tabletten met bloedsuikerverlagende middelen slikken of een diabetesdieet volgen;
  • een nieraandoening; vooral als de nieren door een ziekte niet goed werken (dus niet bij nierstenen);
  • weinig weerstand door andere ziekten of door een medische behandeling; bijvoorbeeld mensen die recent een beenmergtransplantatie hebben ondergaan, mensen die met hiv humaan immunodeficientievirus zijn geïnfecteerd, mensen bij wie de milt is verwijderd (asplenie), mensen met een auto-immuunziekte met verminderde weerstand, mensen met leukemie (bloedkanker) en mensen die chemotherapie of bestraling ondergaan;
  • een leeftijd vanaf 6 maanden tot 18 jaar die langdurig salicylaten gebruiken (bijvoorbeeld bij chronische darmaandoeningen);
  • een verstandelijke handicap die in een instelling wonen;
  • een verminderde weerstand tegen infecties, bijvoorbeeld door levercirrose;
  • een woning in een verpleeghuis, die niet vallen onder bovengenoemde categorieën.

Pneumokokkenvaccinatie wordt geadviseerd bij mensen die geboren zijn tussen 01-01-1948 tot en met 31-12-1952. Deze mag gelijk met de griepprik gezet worden en moet iedere 5 jaar herhaald worden.

Publicatiedatum; 05-10-2021

Coronamaatregelen na vaccinatie nodig?

Eén tot twee weken na volledige vaccinatie met één van de vaccins tegen COVID-19 (AstraZeneca, Janssen, Pfizer of Moderna) is 60-90% van de mensen beschermd tegen corona. Dus niet iedereen is beschermd. De kans dat je na volledige vaccinatie corona krijgt is erg klein, maar niet nul. Als je dan corona krijgt ben je meestal minder ernstig ziek. Het is dus belangrijk om je na de vaccinatie nog steeds te houden aan de regels van het RIVM. Bij klachten altijd testen ook als u gevaccineerd bent.

Publicatiedatum; 06-07-2021

Zwangerschapsverlof

Joyce Overvliet, POH GGZ is met zwangerschapsverlof zij wordt vervangen door Koos Schut. Koos werkt op de woensdag en begint in oktober 2021.

Publicatiedatum: 16-09-2021

POH-GGZ Jeugd

Annemiek Fokke is al langere tijd uit de roulatie. Zij wordt nu vervangen door Jantine Heere. Jantine werkt op de dinsdagochtend.

Publicatiedatum; 16-09-2021